Παρασκευή, 14 Δεκεμβρίου 2012

Μανώλης Ρασούλης


Ιεροψάλτης στον Άγιο Μηνά, με αριστερή καταγωγή, με πατέρα φυλακισμένο στο πόλεμο του ’40 στις ιταλικές φυλακές και θείο στο στρατόπεδο του Μαουτχάουζεν, ο Μανώλης Ρασούλης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το Σεπτέμβριο του 1945.
Στην Αθήνα ξεκίνησε να δουλεύει στην εφημερίδα ‘’Δημοκρατική Αλλαγή’’ με έντονη συμμετοχή στους αγώνες του 114, ενώ παράλληλα σπούδαζε σκηνοθεσία και έγραφε, ποιήματα, λογοτεχνικά κείμενα και  στιχάκια, ενώ ερασιτεχνικά άρχισε να τραγουδά στις μπουάτ  της Πλάκας που τότε ήταν στη μεγάλη τους άνθηση. 

Συλλαμβάνεται από τη δικτατορία και οδηγείται στα κρατητήρια της οδού Μπουμπουλίνας, ενώ στη συνέχεια φεύγει για το Λονδίνο. Μένει εκεί έξη χρόνια και συμμετέχει ενεργά στην οργάνωση του  αντιδικτατορικού αγώνα. Γίνεται μέλος του τροτσκιστικού κινήματος και παίρνει μέρος σε πορείες ειρήνης, πουλάει εφημερίδες στους δρόμους ενώ συνεχίζει να γράφει άρθρα εναντίον της χούντας. Επιστρέφει στην Ελλάδα μετά την κατάπτωση της χούντας και συμμετέχει σε όλους τους εργατικούς αγώνες και πορείες, όντως εργαζόμενος στα ναυπηγεία στο Πέραμα.
Το 1974, κατόπιν πρόσκλησης του Μάνου Λοϊζου, συμμετέχει μαζί με τη Μαρία Φαραντούρη στο δίσκο ‘’Τα νέγρικα’’, όπου είναι και η πρώτη επίσημη του εμφάνιση. Ακολουθεί ο Νίκος Μαμαγκάκης με τον ‘’Ερωτόκριτο’’, ενώ εκτυπώνει και τρία βιβλία του, πάντα με αντισυμβατικούς και ανατρεπτικούς ήρωες.
Συνεργάζεται με το Νίκο Ξυδάκη στα ‘’Δήθεν’’ και αυτό θα τον καθιερώσει σαν ένα από τους σημαντικότερους στιχουργούς και τραγουδοποιούς  της εποχής. Συνεχίζει με την ‘’εκδίκηση της γυφτιάς’’ και με όλη τη μακρά πορεία που θα παραθέσω παρακάτω.
‘’ ..τους ανθρώπους τους αγάπησα’’  έγραψε σ’ ένα βιβλίο του που κυκλοφόρησε τότε… Πράγματι μας αγάπησε πολύ…
Ο Μανώλης Ρασούλης κάνει συναυλίες στο Βερολίνο στην Κωνσταντινούπολη στη Βαρκελώνη … Τα τραγούδια του γίνονται γνωστά κι αγαπητά στο Ισραήλ, την Τουρκία, Τη Σερβία, αλλά και … στην Ιαπωνία.
Σταδιακά τον απορροφά η μελέτη της Ανατολικής φιλοσοφίας, καθώς βλέπει αδιέξοδα στα κόμματα και σκληροπυρηνικές στάσεις και αντιμετωπίσεις. Ανακαλύπτει τον OSHO, ένα Ινδό φιλόσοφο, διαβάζει κείμενα και βιβλία του, μαγεύεται και πηγαίνει στην Ινδία όπου και τον γνωρίζει προσωπικά. Μας τον γνωρίζει κι εμάς, ενώ ταυτόχρονα εκδίδει ακόμα ένα βιβλίο, βασισμένο πάνω στη φιλοσοφία του Ηράκλειτου. Ταυτόχρονα γράφει και συμμετέχει μουσικά στα δρώμενα της Ελλάδας, παρεμβάλλεται όπου πρέπει και λέει τα πράγματα όπως είναι, ξεκάθαρα και τεκμηριωμένα.

 Συνεχίζει να παράγει έργο, τραγούδια, βιβλία προγράμματα στο ραδιόφωνο και άρθρα σε πολλές εφημερίδες.


Πίστευε πάντα και το υποστήριζε με όλη του τη δύναμη ότι η Ελλάδα πρέπει και οφείλει να στραφεί στον Πολιτισμό, μακριά από μιλιταριστικές επιδιώξεις των ισχυρών του κόσμου. Πίστευε στην ελευθεριότητα της σκέψης, βασισμένη στη προσφορά της συνείδησης και στον επίγειο παράδεισο που οφείλουμε να δημιουργήσουμε με τη δύναμη της ψυχής. Πίστευε στον άνθρωπο και στις δυνατότητες του και ήταν καυστικός με κάθε λογής ‘’ψώνια ‘’ και ‘’μαϊντανούς’’. Αρνιόταν πεισματικά να μπει σε στερεότυπα τρυπάκια και πάντα ήταν ένας ελεύθερος καβαλάρης συνειδησιακά προβληματισμένος  και θυμωμένος με το σύστημα. Πάντα το πολεμούσε…
Πέθανε από αδιευκρίνιστα αίτια στη Θεσσαλονίκη πριν ένα περίπου χρόνο, στις 13 Μαρτίου του 2011.

Δισκογραφία:
 Νέγρικα (Γ. Νεγρεπόντη, Μ. Λοίζου, Μ. Φαραντούρη), 1974
* Νέος Ερωτόκριτος (Ν. Μαμαγκάκης, Π. Πρεβελάκης, Α. Μάνου), 1974
* Αχαρνείς (Δ. Σαββόπουλος), 1977
* Η εκδίκηση της γυφτιάς (Ν. Ξυδάκης, Δ. Σαββόπουλος, Ν. Παπάζογλου), 1978
* Τα δήθεν (Ν. Ξηδάκης, Ν. Παπάζογλου, Δ. Κοντογιάννης), 1978
* Τα τραγούδια της Χαρούλας (Μ. Λοίζος, Χ. Αλεξίου), 1980
* Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η αγάπη μένει (Χ. Νικολόπουλος, Δ. Κοντογιάννης),
* Παίξε Χρήστο επειγόντως (Χ. Νικολόπουλος, Ε. Βιτάλη, Π. Τερζής),
* Όλοι δικοί μας είμαστε (Χ. Νικολόπουλος, Ν. Παπάζογλου, Π. Τερζής),
* Ζεστά ποτά (Αδελφοί Κατσιμίχα, Μ. Ρασούλης παραγωγή),
* Να’ μαστε πάλι εδώ Ανδρέα (Α. Μικρούτσικος, Μ. Ρασούλης),
* Ναι στο ναι και ναι στο όχι (Μ. Ρασούλης, Ν. Ξυδάκης, Μ. Στεφανόπουλος),
* Τα ποδοσφαιρικά (Γ. Γαβαλάς),
* Διπλά σακατεμένος πειρατής (Γ. Γαβαλάς),
* Εσύ κι αν γίνεις υπουργός εγώ θα σ' αγαπάω (Π. Βαγιόπουλος, Α. Ρασούλη Κουφουδάκη),
* Πότε Βούδας πότε Κούδας (Π. Βαγιόπουλος, Ν. Παπάζογλου, Γλυκερία),
* Βαλκανιζατέρ (Π. Βαγιόπουλος, Γλυκερία, Α. Καρακότας),
* Σελοτέιπ (Π. Βαγιόπουλος, Ο. Περίδης, Ν. Ρασούλη, Γ. Λίζος),
* Γεια σου κυρ Εισαγγελέα (Π. Βαγιόπουλος, Καφετζοπουλική κομπανία),
* Νοηματουργείο (Π. Βαγιόπουλος, Γ. Ξυδάκης, Γ. Λοίζος),
* Της άγνοιας ο γιος και το τραγούδι για τον Καστοριάδη (Μ. Ρασούλης),
* Τραγούδι για την Καλαμάτα (Π. Βαγιόπουλος),
* Το τραίνο φτάνει τελικά στην Κατερίνη (Χ. Παπαδόπουλος, Β. Λέκκας, Κ. Σιάπαντα, Ορέστης),
* Τι γυρεύεις μεσ' την Κίνα Τσάκι Τσαν (Π. Βαγιόπουλος, Ν. Βενετσάνου, Ο. Περίδης),
* Αγάπα μας και μή μας χαιρετάς (Ν. Ρασούλη)
* Σκόρπια 1 (Ν. Ξυδάκης, Ν. Παπάζογλου, Γλυκερία),
* Σκόρπια 2 (Χ. Αλεξίου, Σ. Μάλαμας)
* Όταν τραγουδούν τα ψάρια (Γ. Λίζος),
* Σέπτικ Φλες - DEATH METAL I , Γαλλική παραγωγή,
* Σέπτικ Φλες - DEATH METAL IΙ , Γαλλική παραγωγή,
* ah elada sagapo (Ν. Παπάζογλου) Γερμανική εταιρία ΠΥΡΑΝΧΑΣ, Βερολίνο,
*Hummus Sapiens και η μνήμη των κύκλων (Yehuda Poliker) 

Επιμέλεια κειμένου: Αννα Γαλανού
Πηγές: Βικιπαίδεια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου