Πέμπτη, 15 Μαρτίου 2012

Μεβλανά - Τζελαλεντίν Ρουμί


Ο Μεβλανά - Τζελαλεντίν Ρουμί (Τζαλάλ Αλ Ντιν Ρούμι) (1207-1273) ήταν Πέρσης ποιητής και δάσκαλος θεολογίας και δικαίου στο Ικόνιο (Κόνια, Τουρκία) με μεγάλη επιρροή στον ιδεολογικό-θρησκευτικό χώρο του Ισλάμ και ιδιαίτερα στον μουσουλμανικό μυστικισμό. Τα σπουδαιότερα έργα του είναι το "Ντιβάν", συλλογή λυρικών ποιημάτων και το "Μεσνεβί" (δίστιχα) που περιέχει 40.000 δίστιχα σε ηθικά και ασκητικά θέματα, μέσα από μυστικισμό και αλληγορίες. Ίδρυσε το Σουφικό τάγμα των (Μεβλεβί Ντερβίς).
Το όνομά του Jalal-Al-Din Rumi προέρχεται από το πλήρες όνομα Jalal al-Din Mohammad Ibn Mohammad Ibn Mohammad Ibn Husain al-Rumi, (Περσικά: مولانا جلال الدين محمد رومي , Τουρκικά: Mevlânâ Celâleddin Mehmed Rumi). Από τους συγχρόνους του, του δόθηκε το όνομα «Μεβλανά» που σημαίνει «ο δάσκαλός μας». Έτσι λοιπόν τον αποκαλούσαν και Μεβλανά Τζελαλεντίν (όπως φαίνεται και στην Τουρκική έκδοση του ονόματός του) ή και Muhammad Balkhī (Περσικά: محمد بلخى ) ("ο Μωάμεθ από το Μπάλκ"), στα πέρσικα. Αναφέρεται επίσης και απλά ως Ρουμί. Το τελευταίο αυτό κομμάτι του ονόματός του, Ρουμί, σημαίνει Ρωμαίος, Ρωμιός, προερχόμενος από την Ρουμ, όπως ήταν γνωστή η Ανατολία (η Ρώμη της Ανατολής)
Γεννήθηκε το 604 έτος Εγείρας (1207/1208 μ.Χ.) στο Μπαλκ (τότε μέρος του Μεγάλου Κορασάν, σημερινό Αφγανιστάν) και πέθανε στο Ικόνιο (σημερινή Κόνια της Τουρκίας) το 1273. Έγραψε τα ποιήματά του στα περσικά και τα έργα του διαβάζονται στο Ιράν και το Αφγανιστάν, όπου μιλιέται η γλώσσα. Έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Αυτοκρατορία των Σελτζούκων και ιδιαίτερα στο Σουλτανάτο του Ρουμ, δηλαδή το Σουλτανάτο των Σελτζούκων του Ικονίου.
Ο Τζελαλεντίν Ρουμί, ανήκε σε μια οικογένεια μορφωμένων θεολόγων, η οποία για να αποφύγει τις επιδρομές των Μογγόλων, εγκατέλειψε την Περσία κι ύστερα από πολλών ετών περιπλάνηση,, έφθασε στο Ικόνιο της Μικράς Ασίας στη χώρα των Ρουμ. Από αυτό πήρε και το όνομα Ρουμί. Το 1231, πέθανε ο πατέρας του και ο Ρουμί τον διαδέχτηκε σαν καθηγητής Θεολογίας στον ''μεντερσέ'' (ιεροδιδασκαλείο) εκεί στο Ικόνιο. Μόνο 24 χρονών και ήδη φημισμένος και γνωστός σε όλους. Γλωσσομαθής, μελετάει Ελληνικά, Εβραϊκά, Αραβικά. Αναλύει και ερμηνεύει του Έλληνες φιλοσόφους και μυείται στις μυστικές διδασκαλίες των Σούφι, μια εσωτερική αναζήτηση και έκφραση του Ισλαμισμού. Είναι όμως ταυτόχρονα και ένας σπουδαίος μαθηματικός και αστρονόμος. Πολύ σύντομα γίνεται ο πνευματικός οδηγός χιλιάδων ανθρώπων που τον αποκαλούν Μελβάνα (δάσκαλο). Παρ' όλα αυτά ο Ρουμί αναζητά ακόμα περισσότερο βάθος στη ζωή του. Σαν γνήσιος Σούφι, αναζητά την απόλυτη ένωση της ψυχής του με το Θεό.
Η διδασκαλία του καλούσε ανθρώπους από οποιαδήποτε πίστη, θεωρώντας ότι ο Θεός Μουσουλμάνων, Χριστιανών και Εβραίων είναι ένας. Η σημασία του Τζελαλεντίν Ρουμί περνά τα σύνορα των χωρών και των εθνοτήτων και έχει επηρεάσει ιδιαίτερα και την Περσική και την Τουρκική λογοτεχνία. Τα ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες του κόσμου.
Ενδεικτικό της επιρροής του Τζελαλεντίν και του σεβασμού που του έτρεφαν και του τρέφουν ακόμη οι Χριστιανοί, είναι η επίσκεψη του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου στο Ικόνιο (Δεκέμβριος 2004) για να λάβει μέρος στους εορτασμούς της 731ης επετείου του θανάτου του Μεβλανά.

Πηγή πληροφοριών ανάρτησης: Βικιπαίδεια

~~~~~~

Ψίθυροι του Αγαπημένου

Δεν μπορώ να κοιμηθώ στη παρουσία σου
στην απουσία σου τα δάκρυα με αποτρέπουν.
Με παρακολουθείς αγαπημένε, κάθε άυπνη νύχτα
και μόνο εσύ βλέπεις τη διαφορά

Κοιτώντας τη ζωή, βλέπω ότι μόνο η Αγάπη
έχει υπάρξει της ψυχής μου σύντροφος
από τα τρίσβαθα της η ψυχή μου φωνάζει
Μην περιμένεις, παραδώσου για χάρη της Αγάπης

Αν δεν μπορείς να μυρίσεις το άρωμα
μην μπεις στον κήπο της αγάπης
Αν είσαι απρόθυμος να γδυθείς,
μη μπεις στο ρεύμα της αλήθειας
Μείνε εκεί που είσαι
Μην έλθεις στο δρόμο μας

Όλος ο χρόνος γύρω από τον αγαπημένο είναι τρελός
Αχτένιστος, άρρωστος από αγάπη και μες τη ντροπή
Δίχως αγάπη δεν υπάρχει τίποτα παρά μόνο η θλίψη
Στην αγάπη...τι άλλο μετρά;

~~~~~~

Το δώρο της Αγάπης

Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο πολύ έψαξα για να βρω να σου φέρω ένα δώρο. Τίποτα όμως δεν μου φαινόταν σωστό.
Ποιο είναι το νόημα να φέρεις χρυσάφι στο χρυσωρυχείο ή νερό στον Ωκεανό;
Όλα όσα σκέφτηκα, ήταν σαν αγοράζεις μπαχαρικά στην Ανατολή!!!
Δεν έχει νόημα να σου δώσω την καρδιά και την ψυχή μου, γιατί αυτά ήδη είναι δικά σου......
Έτσι σου έφερα ένα καθρέπτη... Κοίταξε τον εαυτό σου και θυμήσου με....

~~~~~~

Στο κήπο του αγαπημένου

Αγαπημένε μου, γίνε για μένα
σαν τις φλόγες που χορεύουν με τον έρωτα
Πυρά, μες την πυρά...
Αγαπημένε μου, αυτό γίνε για μένα.

Το κερί μου λιώνει με καημό
κλαίει κέρινα δάκυια
το φυτίλι καίγεται
Αγαπημένε μου, αυτό γίνε για μένα

Εμείς που βαδίσαμε το μονοπάτι του έρωτα
δεν κλείνουμε μάτι όλη τη νύχτα
Στη μαυρίλα της νύχτας, οι εραστές ξαγρυπνούν
Μην τους μιλάτε για ύπνο
Το μόνο που θέλουν είναι να είναι μαζί...
Αγαπημένε μου, αυτό γίνε για μένα.

Η ένωση των κορμιών τους,
είναι ένας μανιασμένος ποταμός
που χύνεται κατευθείαν στη θάλασσα
Απόψε το φεγγάρι δίνει φιλιά στ' αστέρια
ό,τι αγγίζω, ό,τι βλέπω γίνεται φωτιά της αγάπης
αγαπημένε μου, αυτό γίνε για μένα.....

Χτύπησα τη πόρτα εκείνου που αγκαλιάζει την αγάπη
άνοιξε και με είδε να στέκω εκεί, κι άρχισε να γελάει.
Με τράβηξε μέσα.
Έλιωσα σαν τη ζάχαρη στην αγκαλιά εκείνου του εραστή,
εκείνου του Μάγου του κόσμου...

~~~~

Αγαπημένος

Είμαι τόσο μεθυσμένος
που δεν ξέρω ούτε από που μπαίνω
ούτε από που να βγω.
Έχασα τη γη, το φεγγάρι και τον ουρανό
μη μου βάζεις άλλο κρασί στο κύπελλο,
ρίξτο κατευθείαν στο στόμα μου
γιατί δεν ξέρω πια ούτε που είναι το στόμα μου

Δίχως αγάπη,
όλη η λατρεία είναι ένα ασήκωτο βάρος
ο χορός αγγαρεία,
η μουσική σκέτος θόρυβος.
Όλη η βροχή του ουρανού, ναι πέφτει στη θάλασσα
μα δίχως αγάπη
ούτε μια σταγόνα δεν γίνεται μαργαριτάρι

Μη μένεις κοντά σε θλιμμένο άνθρωπο
στάσου κοντά σ' αυτούς που έχουν Χάρη και Μεγάλη καρδιά
Όταν μπάινεις σ' ένα όμορφο κήπο
μη χάνεις το καιρό σου με τ' αγριόχορτα
μείνε κοντά στο γιασεμί και στο νάρκισσο

Μη σκέφτεσαι
μη χάνεσαι στις σκέψεις σου.
οι σκέψεις σου είναι ένα πέπλο στο πρόσωπο του φεγγαριού
Το φεγγάρι αυτό είναι η καρδιά σου
κι οι σκέψεις την σκεπάζουν
Δίωξτες λοιπόν
άφησέ τες να πνιγούν στα νερά

Ήμουν τυφλός
έκανα ότι μου έλεγαν οι άλλοι
Ήμουν χαμένος
έτρεχα κάθε φορά, όταν με φώναζαν
Κάποτε τους εγκατέλειψα όλους
και τον ίδιο μου τον εαυτό.
Τότε μόνο τους ξαναβρήκα
και τον εαυτό μου μαζί.

Ω, Έρωτα
λένε πως είσαι ανθρώπινος
λένε πως είσαι Θεϊκός
Φαίνεται νάσαι πιο ξακουσμένος
κι απ' τη σφραγίδα του Σολομώντα
Είσαι η ψυχή του κάθε πλάσματος
που σέρνεται στη γη
Αλλά η δική μου η ψυχή σε γνωρίζει
με τον τρόπο που γνωρίζουν μόνο τα πουλιά.

~~~~~

Το σούρουπο ένα φεγγάρι

Το σούρουπο ένα φεγγάρι φάνηκε στον ουρανό
κι ύστερα κατέβηκε στη γη να με κοιτάξει
σαν το γεράκι που κλέβει ένα πουλί στου κυνηγιού την ώρα,
εκείνο το φεγγάρι μ' έκλεψε και χάθηκε στον ουρανό.
Κοίταξα τον εαυτό μου, μα δεν μπορούσα να τον δω
γιατί, σ'εκείνο το φεγγάρι, το σώμα έγινε διάφανο σαν μια ψυχή
οι εννιά σφαίρες χάθηκαν σ' εκείνο το φεγγάρι
και βούλιαξε στη θάλασσα της ύπαρξης μου το καράβι.

~~~~~~

Μέσα απ' την αγάπη

Μέσα απ' την αγάπη, γλυκαίνεται το καθετί πικρό
Μέσα απ' την αγάπη το μπακίρι γίνεται χρυσό
Μέσα απ' την αγάπη το θολό κρασί θα γίνει εκλεκτό
Μέσα απ' την αγάπη ο κάθε πόνος θα γίνει γιατρικό
Μέσα απ' την αγάπη οι νεκροί θ' αναστηθούν
Μέσα απ' την αγάπη οι βασιλιάδες δούλοι θα γεννούν.

~~~~~

Θάνατος μες την αγάπη

Να πεθάνεις! Να πεθάνεις!
Να πεθάνεις μες την αγάπη!
Αν πεθάνεις μες την αγάπη
η ψυχή σου θα αναγεννηθεί

Πέθανε! Πέθανε!
Μη φοβάσαι το θάνατο
αυτών που γνωρίζεις.
Αν πεθάνεις έγκαιρα
θα ζήσεις αιώνια.

Πέθανε! Πέθανε!
σπάσε τις αλυσίδες
που σε κρατούν δέσμιο
στον κόσμο της εξάρτησης

Πέθανε! Πέθανε!
αποχαιρέτα τον θνητό σου εαυτό
για να γίνεις αιώνιος.

Πέθανε! πέθανε!
Βγες απ' αυτό το σύννεφο.
αν ξεγλιστρήσεις απ' το σύννεφο
θα γίνεις η λαμπρή σελήνη.

Πέθανε! Πέθανε!
Άφησε πίσω σου τη βοή και την αντάρα
των υποθέσεων του κόσμου
Μες στη σιγή της αγάπης
θα ανακαλύψεις τη σπίθα της ζωής.

~~~~~

Αδέλφια Μουσουλμάνοι δεν ξέρω τι να κάνω. Δεν είμαι Χριστιανός ούτε Εβραίος. Δεν είμαι Μουσουλμάνος, ούτε Ινδουιστής. Δεν είμαι Βουδιστής ούτε και Σούφι. Δεν είμαι και διόλου Ζεν. Δεν έχω μια θρησκεία ή παράδοση. Δεν είμαι απ' την Ανατολή μήτε τη Δύση, ούτε από τη θάλασσα, ούτε κι απ' τα βουνά. Δεν είμαι στοιχειωμένος ή αιθέριος, αλλά δεν είμαι ούτε και φυσικός. Δεν είμαι οντότητα και δεν υπάρχω, ούτε σ' αυτόν ούτε στον κόσμο τον επόμενο. δεν έρχομαι από τον Αδάμ και την Εύα ή κάποια άλλη ιστορία. Ο τόπος μου είναι άτοπος, χνάρι δεν έχει το χνάρι μου, Ούτε σώμα, ούτε ψυχή. Ανήκω στον Αγαπημένο (εννοεί το Θεό). Είδα τους δυο κόσμους σ' έναν και γνωρίζω τον πρώτο και τον τελευταίο που αναπνέει με ανθρώπινη πνοή.

~~~~~

Μου φτάνει που σε βλέπω να χαμογελάς
μου φτάνει το τραγούδι που ακούω στον ήχο του ονόματός σου

Το καθαρό του νερό ξέπλυνε την καρδιά μου
δίχως αγκάθια, ανθίζει τώρα η αγάπη μου
ακούω πως υπάρχει μια πόρτα που ανοίγει
από τη μια καρδιά στην άλλη
Αλλά... Αν δεν υπάρχει τοίχος,
πως μπορεί να υπάρχει πόρτα;

Ο Τζελαλεντίν Ρουμί, έγραψε 21.336 διπλούς στίχους. Λίγο πριν πεθάνει είπε...

"....Όταν θα πεθάνω να μη ψάξετε στη γη, μα μέσα στις καρδιές των ανθρώπων..."


ΑΝΝΑ ΓΑΛΑΝΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου